Przeprowadzenie audytu SEO to najprostszy sposób na sprawdzenie stopnia optymalizacji strony pod kątem jej odczytu przez najpopularniejsze na rynku wyszukiwarki internetowe. Trzeba mieć świadomość, że wadliwa optymalizacja strony to jedna z podstawowych przeszkód w późniejszym pozycjonowaniu witryny. Dlatego przed rozpoczęciem pozycjonowania tak ważne jest zbadanie, wykrycie i ewentualne usunięcie błędów, które mogą przeszkadzać w realizacji tego procesu. Darmowy audyt SEO staje się zatem pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia lepszej pozycji danej witryny w Internecie i jednocześnie zwiększenia liczby jej odwiedzin przez statystycznych użytkowników sieci.
Co możemy zbadać wykonując darmowy audyt SEO? Przede wszystkim określimy stopień widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli strona ma wadliwą konstrukcję lub znajdziemy w niej poważne błędy może okazać się, że w ogóle nie jest ona indeksowana przez wyszukiwarki, a tym samym może być zupełnie niewidoczna dla statystycznych użytkowników Internetu. Wykonanie darmowego audytu SEO pozwala sprawdzić, jaka jest dostępność witryny i jak wygląda jej widoczność w wynikach wyszukiwania największych wyszukiwarek internetowych tj. Google. Drugi, niezwykle ważny aspekt darmowego audytu SEO to sprawdzenie, czy strona jest zgodna z aktualnie obowiązującymi standardami sieciowymi. Zgodność z tymi standardami sprawia, że strona będzie prawidłowo wyświetlana przez wszystkie rodzaje istniejących na rynku wyszukiwarek internetowych. Brak tej zgodności to mniejsza dostępność strony i tym samym słabsze efekty podczas jej ewentualnego pozycjonowania.
Darmowy audyt SEO to także możliwość zbadania takich elementów jak: znaczniki tytułów i opisy – zawsze powinny być unikalne, mieć odpowiednią długość i zawierać właściwe frazy kluczowe, słowa kluczowe – które z nich wygenerują największy ruch w witrynie, treść strony – powinna być unikalna, czytelna i zawierać słowa kluczowe, na które zamierzamy pozycjonować witrynę internetową, linki wewnętrzne i zewnętrzne – zbadanie konstrukcji linków, które z nich prowadzą do podstron serwisu lub do i z zewnętrznych stron internetowych, mapa witryny, pliki multimedialne i grafika – czy zdjęcia i filmy wideo mają odpowiednie opisy, które umożliwiają dotarcie do tych materiałów innym użytkownikom sieci i wiele innych aspektów, dzięki którym można sprawdzić, czy dana witryna odpowiada najnowszym standardom, a jej konstrukcja jest zgodna z ogólnymi zasadami optymalizacji witryn internetowych.