Jak pisać artykuły reklamowe?

artykuły reklamowe

Promowanie, czy to usług, firmy czy produktu, nie zawsze musi zachodzić w sposób bezpośredni. Jedną z ciekawszych, a zarazem budzących nieco wątpliwości względem natury moralnej form są artykuły reklamowe. Jak je jednak pisać, aby były nie tylko skuteczne, ale również atrakcyjne dla czytelnika?

Pisanie artykułów reklamowych poniekąd jest sztuczką – nie są one bowiem jednolitą formą reklamy, a jednocześnie nie stanowią też artykułu redaktorskiego. Z tego powodu ich tworzenie przysparza wiele problemów i dylematów. Zanim przystąpimy do tworzenia artykułu reklamowego, musimy ustalić pewne kwestie.

Odkryć odbiorcę

artykuły reklamowePierwszym krokiem na drodze stworzenia skutecznego artykułu reklamowego jest poznanie odbiorców. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, bo nawet produkt wprowadzony dla danego grona może trafić ostatecznie do nieco innej grupy, niż planowaliśmy. Z tego powodu konieczne jest przeprowadzenie badań rynku – taką usługę współcześnie oferują najróżniejsze firmy, może ona obejmować różny zakres obserwacji, a daje konkretne efekty.

Gdy poznamy już grupę odbiorców, a także ich język, upodobania, profil społeczny – co można wykonać również dzięki indywidualnym narzędziom statystycznym – możemy przystąpić do zastanowienia się, po co właściwie tworzymy artykuł. Cele mogą być najróżniejsze, aczkolwiek zwykle dąży się do jednej z trzech ogólnych grup celów: zwiększenia wiedzy odbiorcy, zaciekawienia go czy poruszenia warstwy emocjonalnej albo przekonania go do tego, co przekazujemy w artykule. Gdy to już wiemy, pozostaje nam stworzyć odpowiedniego narratora w tekście oraz zmuszenie go, aby mówił do odbiorcy językiem i pojęciami dla niego znanymi. Wówczas mamy pewność, że tekst zostanie odebrany na jak największej płaszczyźnie, i na niej również dotrze do odbiorcy.

Odbiorca, który nie chce czytać

Nie ma co się oszukiwać – czy to w sieci, czy w prasie otacza nas tyle tekstów pisanych, że przeczytanie wszystkich graniczyłoby z cudem. Tak samo myśli również nasz potencjalny odbiorca – ceni sobie swój czas, a więc przyłoży się do przeczytania tego, co faktycznie go zainteresuje. Aby stworzyć dobry tekst reklamowy, musimy więc założyć, że nas odbiorca… może nie chcieć go przeczytać. A potem powinniśmy zrobić wszystko, aby zachęcić go do przejrzenia naszego artykułu.

Na początek musimy przyciągnąć uwagę odbiorcy. Najłatwiej zrobić to za pomocą odpowiedniego nagłówka – powinien być treściwy, przyciągający uwagę i budzący zainteresowanie na tyle duże, aby czytelnik przebrnął przez pierwszy akapit bądź dwa. Następnie należy próbować utrzymać jego zainteresowanie dzięki odpowiedniemu kształtowaniu treści – na przykład poprzez postawienie ciekawego pytania albo kontrowersyjnej tezy. Jednocześnie, trzeba pamiętać, że utrzymanie zainteresowania nie zawsze się udaje, stąd najważniejsze informacje dobrze jest przekazać na początku tekstu, zgodnie z zasadą odwróconej piramidy.

Etyczność artykułów reklamowych

Wiele kontrowersji budzi etyczność artykułów reklamowych. Nie są one w zasadzie rzetelną pracą dziennikarską, a ich rolą jest promowanie określonych produktów czy usług, a nawet firm. Jednocześnie, często przekazują również dodatkowe informacje poszerzające wiedzę odbiorcy. Z tego powodu najlepiej jest po prostu oznaczać artykuły reklamowe jako takie – aby uniknąć długofalowych skutków płynąć z poczucia oszustwa, rodzącego się w czytelniku.

Artykuł przygotowany przez firmę Business-Care, która zajmuje się promocją w Internecie.

http://www.business-care.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *