Coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem wprowadzania do programu nauczania w przedszkolach języków obcych. Od najmłodszych lat dzieci uczyć się mogą nie tylko uniwersalnego języka angielskiego, ale także dowolnie wybranych języków. Czy takie rozwiązanie ma sens i zbytnio nie stresuje najmłodszych?
Przeciwnicy takich rozwiązań w przedszkolach podnoszą głosy, iż taki system nauczania od małego po pierwsze nie przynosi zamierzonych rezultatów, po drugie przygotowuje najmłodszych do brania udziału w wyścigu szczurów. My mamy na ten temat inne zdanie. Uczenie dzieci języków od najmłodszych lat ma zdecydowanie więcej korzyści, niż minusów.
Przecież dziecko uczone języka obcego od najmłodszych lat przedszkolu będzie w przyszłości, już jako osoba dorosła, potrafiło poradzić sobie z wieloma zadaniami rzucanymi mu przez życie. Znajomość języków obcych sprawi, że łatwiej mu będzie znaleźć lepszą pracę. Przecież w Polsce otwiera swoje siedziby coraz więcej międzynarodowych korporacji.
Druga sprawa, dziecko uczone języka obcego wcześnie, w przyszłości łatwiej poradzi sobie w czasie wyjazdu do obcego państwa. Nawiąże nowe znajomości, odnajdzie się w sytuacjach nieoczekiwanych, wypadkach losowych. Język obcy uczy nie tylko zaradności, ale także otwartości na drugiego człowieka.
Wszystkim rodzicom przedszkolaków, kierującym się obawami co do sposobów nauczania języków obcych w przedszkolu pragniemy wyjaśnić, że nikt nie będzie kazał dzieciom wkuwać milionów słówek na siłę. Przedszkole w taki sposób przygotowuje program nauki języka, że odbywa się ona głównie poprzez zabawę. Słownictwo oraz wszelkie inne umiejętności związane z językiem dziecko przyswaja stopniowo i przez zabawę pozbawioną stresu, a tym samym niezdrowej rywalizacji. Nauka języka obcego w małych grupach przedszkolnych jak najbardziej ma sens, gdy przeprowadzana jest przez wykwalifikowanego pedagoga, po ukończonych wyższych studiach językowych. Osoba na takim stanowisku powinna w stosunku do małych dzieci wykazywać się wysokim poziomem empatii oraz wyrozumiałością. Z racji tego, że na rynku pracy odnotowuje się coraz silniejsze zapotrzebowanie na nauczycieli przedszkolnych do spraw języków, można stwierdzić, że idea nauczania języka obcego w przedszkolach przyjęła się społecznie.
Jedną z placówek, które propagują naukę języka angielskiego jest przedszkole Świat Dziecka w Konstancinie: http://www.przedszkoleswiatdziecka.edu.pl/