Aktywność fizyczna w upały – czy woda wystarczy ?

W upalne dni pragniemy cienia i chłodu. Trudno zmusić się do aktywności fizycznej.

Formy aktywności ruchowej

Kiedy temperatura sięga powyżej 25 stopni Celsjusza trzeba ćwiczyć z rozwagą i dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Jazda na rowerze, bieganie, rolki, granie piłkę i wiele innych sportów powoduje spore straty wody z organizmu. Czy picie wody wystarczy? Jeśli uprawiasz sport od czasu do czasu to tak. Jednak kiedy uprawiasz regularnie jakiś sport sama woda nie wystarczy.

Dlaczego podczas wysiłku woda jest ciężej przyswajana przez organizm? Otóż picie samej wody nie zrekompensuje utraty soli z organizmu, jakich pozbywamy się wraz z potem, a także moczem. Woda jest napojem hipotonicznym, a zatem ma niższe ciśnienie osmotyczne niż płyny ustrojowe. Korzystnie jest sięgać po tak zwane izotoniki – mające ciśnienie osmotyczne oraz stężenie elektrolitów znacznie bardziej zbliżone do składu osocza.

Nawodnienie organizmu

Odpowiednie nawodnienie organizmu po pierwsze przeciwdziała zmniejszaniu objętości krwi, po drugie ogranicza wzrost temperatury ciała, po trzecie opóźnia wystąpienie objawów zmęczenia. Współcześnie na rynku jest mnóstwo napojów które pomogą nam zregenerować siły. Trzeba dobrze poszukać i wybrać coś dla siebie.

Odwodnienie organizmu

Jeśli nie nawodnimy dobrze organizmu podczas wysiłku to następuje:
– wzrost bicia serca,
– zwiększone wytwarzanie szkodliwych produktów przemiany materii,
– w mięśniach zwiększa się zakwaszenie,
– wzrost temperatury ciała,
– szybsze zmęczenie organizmu.

Ćwicząc na powietrzu podczas upału w słońcu, warto zaopatrzyć się w nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne z filtrami. Odzież powinna być dostosowana do ćwiczeń i temperatury. Nie można doprowadzić do przegrzania organizmu.

Kiedy letnie upały doskwierają to najlepszym rozwiązaniem będą treningi w zamkniętych pomieszczeniach np. w klubach fitness lub też siłowniach. Tam pomieszczenia są zwykle klimatyzowane. Nawet w takim przypadku należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Bez względu na to jaki trening wybierzemy, poleca się wziąć chłodny prysznic zanim się do niego przystąpi. Ochłodzi oraz doda energii do ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.