Sauna parowa czy sucha

Słowo „sauna” jest powszechnie wykorzystywane aby opisać różnego rodzaju kabiny czy kapsuły oddziałujących na organizm wysoką temperaturą. Nie jest to poprawne. Bardzo często mylone są ze sobą sauna i łaźnia parowa.

Podstawową różnicą jest to, iż w tradycyjnej saunie nie używa się pary wodnej, przez zbyt wysoką temperaturę do nawet 95°C. Para wodna jest z kolei wykorzystywana do zabiegów w łaźni parowej, w której panuje znacznie niższa temperatura, bo ok. 50°C.

Drugą istotną różnicą jest pochodzenie. Jak wiadomo sauna wywodzi się ze Skandynawii, a jej budulcem jest drewno. Z kolei łaźnia parowa pochodzi z kręgu kultury śródziemnomorskiej i jest wykonana z kamienia, lub ceramiki.

Sauna posiada piec elektryczny, z reguły opalany drewnem, z rozgrzanymi kamieniami i wentylacją. W czasie „kąpieli” saunowej działają one na nasz organizm naprzemiennie ciepło z zimnem. Wewnątrz sauny umieszczone są na kondygnacjach ławy. Z każdą z nich rośnie temperatura oddziałująca na organizm: od 50°C na dolnej ławie do 100°C na najwyższej.

Sauna sucha zalety

Taka temperatura sauny powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych skóry, a w efekcie pocenie. Ciepło wpływa na relaks mięśni i komfort psychiczny. Na przemienne chłodzenie ciała daje uczucie świeżości – wszystko to podnosi naszą odporność oraz oczyszcza skórę z toksyn.

A jak to wygląda w łaźni parowej?

Łaźnia rzymska

Działa w niej urządzenie emitujące parę wodną charakteryzującą się wysoką wilgotnością względną. Taki generator pary instaluje się obok kabiny łaźni. Wewnątrz jej panuje niska temperatura do 50°C oraz wysoka wilgotność względna do 100%. Gorąca para dobrze działa na choroby dróg oddechowych czy też dolegliwości reumatyczne. Z kolei wilgotne ciepło kąpieli parowej ma zbawienny wpływa na skórę i krążenie krwi.

Jak korzystać z sauny?

Zanim wejdziemy do sauny należy umyć ciało i osuszyć. Do sauny najlepiej wchodzić nago. Do środka zabieramy duży ręcznik. Można go rozłożyć na ławie i położyć się na nim.

Na początku najlepiej będzie położyć się na najniższej ławie. Potem wchodzimy coraz to wyżej. Zasada jest taka – im wyższa temperatura w saunie, tym krócej w niej przebywamy, a dłużej ochładzamy organizm. Można wejść po prysznic znajdujący się obok sauny.

Ochładzanie wykonujemy od kończyn w kierunku serca. Kiedy wejdziemy ponownie do sauny, tym razem wejdźmy już na drugą czy trzecią ławę. Kolejno powtarzamy czynności. Po wizycie w saunie trzeba koniecznie wypocząć, a także napić się wody, czy wyciskanego soku.

Sauna a zdrowie

Jakie są wskazania do korzystania z sauny?

Na pewno napięcia mięśni, reumatyczne zapalenie stawów, nieżyt oskrzeli, astma oskrzelowa, niskie ciśnienie krwi, zaburzenia przemiany materii, zaburzenia miesiączkowania. Zaś do przeciwwskazań zaliczamy: ostre stany reumatyczne, nowotwory, ostre infekcje, niewydolność serca i krążeniowa, nadciśnienie, zakrzepowe zapalenie żył, epilepsja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.