Cenny minera – Magnez.

Poza witaminami do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne są także minerały. Wśród nich niebagatelne znaczenia ma magnez. Jest on istotnym czynnikiem, jeśli chodzi o zdrowie układu mięśniowego (jest składnikiem kości) oraz nerwowego. Magnez jest składnikiem chlorofilu, co znaczy, że jony magnezu pełnią istotną rolę w utrzymywaniu ciśnienia krwi, uczestnicząc w przekazywaniu sygnałów nerwowych w układzie nerwowym, jak również w utrzymaniu prawidłowego rytmu serca.

Połowa magnezu w organizmie człowieka zgromadzona jest w jego kościach, około 45% w płynach wewnątrzkomórkowych, zaś 5% w zewnątrzkomórkowych.

Magnez zgromadzony już w organizmie nie oznacza, że w nim zostanie. Zapotrzebowanie na ten minerał wynosi około 400 mg na dobę u dorosłych. Występuje  w spożywanych przez człowieka pokarmie, jednak jest go w nim coraz mniej na skutek  nawożenia chemicznego gleby. Nawozy zawierają  potas który go niszczy.

Magnez jest wypłukiwany m.in. poprzez picie kawy, częsty stres, nadużywanie alkoholu , środki antykoncepcyjne. Niedobór magnezu odczuwamy poprzez np. odczuwamy zmęczenie, rozdrażnienie, brak możliwości  koncentracji, kołatanie serca czy apatię. Charakterystycznym objawem jest także drganie jednej z powieki lub nawet wargi, częste  odrętwienia kończyn, skurcze łydek, zaś u kobiet prawie zawsze pojawia się zaburzenie miesiączkowania.

By magnez był lepiej przyswajany przez organizm należy brać pod uwagę witaminy z grupy B. Warto także zażywać żelazo w tabletkach, poprawi ono nasz układ krążenia. Każdy związek organiczny, czy mikroelement  jest potrzebny, żebyśmy mogli cieszyć się pełnym zdrowiem. Ciekawostką jest, iż kiedy wapnia w naszym ustroju jest zbyt wiele, to nie wchłonie się on ponad normę. To jednak z cennych funkcji organizmu, czyli samoregulacji. Ludzki organizm usuwa jego nadmiar przez nerki.

Gdzie znajdzie jego źródło?

Spore ilości magnezu znajdują się w kakao, kaszy gryczanej, warzywach strączkowych, kolejno w orzechach laskowych, szpinaku, rybach (makrela, dorsz) oraz żółtym serze i bananach.

Magnez najlepiej  przyswaja się kiedy w układzie pokarmowym panuje środowisko kwaśne, a także kiedy wprowadzany jest do organizmu z białkami zwierzęcymi. Przykładem korzystnej diety może być zjadanie kaszy gryczanej z gulaszem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.