Każdy rowerzysta, który chce bezpiecznie jeździć na swoim sprzęcie, musi mieć odpowiednio dobrane opony. Bez tego można nie tylko samemu narazić się na kontuzję, ale również zostać w środku niezamieszkałego terenu bez możliwości znalezienia pomocy – bo okazało się, że opona nie była dostosowana do jakości nawierzchni i po prostu sobie z nią nie poradziła. Dobieranie opon rowerowych nie jest najprostszą rzeczą, jednak znając kilka podstawowych zasad, każdy rowerzysta powinien sobie z tym bez trudu poradzić. Opony rowerowe przede wszystkim mają trzy najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę. Jest to średnica całego koła, szerokość samej opony oraz rodzaj bieżnika. Od tych rzeczy zależy, jaka opona będzie odpowiednia do określonego roweru, ale również, czy rower będzie sobie radził na różnej nawierzchni, np. na asfalcie czy drodze leśnej.
Zacznijmy od średnicy opony. Choć popularnie zwykło się je oceniać w ramach cali, to jednak nie zawsze jest to rzeczywisty wymiar. Może się okazać, że opona mająca w rozpisce 26 cali nie będzie pasowała do roweru, ponieważ w milimetrach ma zupełnie inny wymiar. Z tego powodu specjaliści polecają sprawdzić na obecnych oponach, jak przedstawia się wymiar według standardów jakości ISO, gdzie druga wartość (trzycyfrowa) oznacza rozmiar opony w milimetrach. Wówczas zyskujemy pewność, że rower będzie miał odpowiednie opony. Co więcej, nie warto kupować opon nietypowych, jakie zdarzają się zwłaszcza w przypadku rowerów dla dzieci – wówczas może się bowiem zdarzyć, że w wypadku przebicia czy zniszczenia oryginalnej opony będziemy mieli trudność z kupieniem nowej, która jest trudnodostępna.
Kolejną kwestią jest szerokość opony, którą również podaje się w calach. Tutaj wybór powinien być podyktowany rodzajem roweru oraz uprawianej aktywności. Rowery określane jako szosowe będą wymagały cieńszych opon – maksymalnie do 1,5 cala – ze względu na asfalt, po którym zwykle się poruszają. Co więcej, takie opony często praktycznie nie mają bieżnika, jako że zwiększałby on tarcie oraz zmniejszał prędkość i łatwość jazdy po takiej nawierzchni. Inaczej jest w przypadku rowerów terenowych, gdzie nawierzchnią jest droga leśna bez utwardzenia – tutaj opona powinna mieć ponad 2 cale, a dodatkowo wyróżniać się mocnym bieżnikiem, pozwalającym na uzyskanie odpowiedniej przyczepności kosztem prędkości.
Klasyczne rowery turystyczne, czyli takie, którymi jeździmy zarówno po drogach polnych, jak i utwardzonej nawierzchni, wymagają zwykle opon ze średniej półki – o nie za dużym bieżniku oraz średnicy 1,75 cali. Mają one również zazwyczaj wielkość 26 cali dla rowerów górskich oraz 28 dla rowerów przeznaczonych bardziej do jazdy miejskiej.