ZMA – czym jest i kiedy je stosować ?

ZMA

Wiele osób ćwiczących na siłowni skupia się przede wszystkim na uzyskaniu doskonałej masy mięśniowej. Niestety, w drodze do tego celu stosuje wiele odżywek, które wspierają rozrost mięśni, ale zapomina o tym, że na każdą aktywność fizyczną korzystnie działa odpowiednia dawka odpoczynku. Nie zawsze jednak da się uzyskać taki odpoczynek, który będzie zadowalał ćwiczącego – czy to ze względu na stres, kiepskie warunki do snu czy cokolwiek innego. I tutaj na scenę wkracza ZMA, oferując zupełnie nowatorskie podejście do tego, jak zapewnić sobie dobry, regenerujący sen i odpoczynek.

Na początek warto wiedzieć, czym konkretnie jest ZMA. Jest to przede wszystkim suplement diety, który polecany jest osobom ćwiczącym na siłowni. Co więcej, najlepiej sprawdza się u tychZMA bywalców siłowni, którym zależy przede wszystkim na budowaniu tkanki mięśniowej. Zazwyczaj może być stosowany z innymi suplementami, których celem jest np. związanie białek i zbudowanie tkanki mięśniowej – często jednak stosowany jest samodzielnie, na pewnym etapie cyklu ćwiczeń. Produkt ten zawiera wysoko przyswajalną mieszankę magnezu oraz cynku, której przetwarzanie przez organizm zostało wzmocnione dodatkowo witaminą B6. W ten sposób uzyskano mieszankę chelatowaną, której celem jest przede wszystkim wspieranie produkcji testosteronu oraz hormonu wzrostu. Te z kolei bezpośrednio odpowiadają na wzrost tkanki mięśniowej u ćwiczących osób.

ZMA zaliczane jest do grupy suplementów, które określa się mianem naturalnych anabolików. Z uwagi na zawierane przez nie substancje, ważne jest, aby ich stosowanie przebiegało zgodnie z przeznaczeniem. Przyjęcie zbyt dużej dawki preparatu w porównaniu do zalecanych dawek nie zwiększy jego efektowności, może za to wywoływać rozmaite skutki uboczne. Do najszybciej występujących zalicza się przede wszystkim mdłości oraz powstawanie zmian skórnych. Jeśli przyjmowanie preparatu nie zostanie przerwane, może dojść do odwracalnych zmian np. w układzie nerwowym. Z tego powodu ZMA należy stosować w dawkach według zaleceń producenta, a dodatkowo co cykl treningowy robić sobie przerwę, która pozwoli na zmniejszenie stałej ilości substancji w organizmie.

Warto wiedzieć o tym, że ZMA nie działa wyłącznie na szybsze wiązanie masy mięśniowej. To również substancja, dzięki której ćwiczący może liczyć na głęboki, relaksujący oraz regenerujący wypoczynek. Dodatkowo, ubocznym działaniem preparatu jest wzrost koncentracji, a także zwiększenie wytrzymałości organizmu, co staje się przydatne podczas kolejnych ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.